Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


NEEDLE 115 F3F

                 

                   n115_logo.jpg
Na serialovej súťaži  v Nitre 2015  lietal rakúšan Arthur Frenslich s modelom ,ktorý ma ihneď upútal svojim letom v rukách dobrého pilota.No a pretože Arthur je aj výrobcom tohoto súťažného F3F -ka,lietal s ním skutočne perfektne.Po pristátí mi povedal,že sa jedná o ďalší model zo série Needle.Dostal označenie Needle 115,pretože má rozpetie 115 palcov,teda asi 285 cm.No a pretože mám na súťaže jedno Needle 100 a som s ním nadmieru spokojný,dohodol som kúpu novej 115-ky..Čakacia doba na nový model je cca.tri mesiace,a tak som bol prekvapený že už koncom novembra mi volal Fero Ruisl,že nové Needle 115 je k dispozícii.Takže som model vyplatil a Milan Krchňavý mi ho priniesol z Bratislavy.Bol som milo prekvapený ,aj keď to bola akože 2.trieda a teda nižšia cena.Jednotka trieda sa predáva za 1200 euro.No a teraz pár slov k doležitým údajom:                       

Rozpatie =2850 mm

Dĺžka =1530 mm

Vzletová hmotnosť =2300 až 4600 gramov

Užitočné zaťaženie = 2400gramov

Plocha krídla =56,3 dm/2

Profil =Thuro.at

Plocha výškovky =5,6 dm/2

     Needle 115 je ďalší model zo série Needle.Začalo to pred pár rokmi výrobou svetoznámeho Needle 100,pokračuje to Needle 115 a Needle 124.Pre zaujímavosť uvádzam,že tie čísla znamenajú rozpatie modelu v palcoch.Samozrejme ,každý z týchto modelov  je určený pre inú súťažnú kategóriu.Čo sa týka Needle 115 bol vyvynutý špecialne pre kat.F3F.Ako píše Arthur Frenslich,výrobca modelu,osobitná pozornosť bola venovaná voľbe profilu a stabilite letu.Letové vlastnosti sú teda porovnatelné s Needle 100.Na Needle 115 je však urobených niekoľko zmien.Výškovka je vyrobená v celku,teda je to monolit.Naskrutkuje sa skrutkou zo spodnej strany trupu.Trup má teda dve časti - pevnú a nadstavenú.Tým pádom je delená aj smerovka.Osobne si myslím,že je to dostatočne pevne spojené skrutkou a uhlíkovou tyčkou.Moj názor je ale úplne iný.Nikto z pilotov po lietaní  výškovku nedemontuje a preto je nutné trup transportovať spolu s výškovkou čo pokladám za dosť nepraktické riešenie.Ja viem,aj motýľ čosi zaberá,ale predsa len je spratnejší.Nasunúť dve polovice výškovky na dve uhlíkové tyčky je omnoho praktickejšie a najma rýchle.Pákový systém výškovky je riešený tak,že sa dá v prípade potreby ľahko vyskrutkovať a páky vymeniť za nové.Všetko toto je unikátne riešenie po prvý krát použité pri modeli F3F.

     Ďalšia pozoruhodná vec sú typické náhony na krídelká a vztlakové klapky pre všetky modely Needle.Sú vyrobené z kaleného oceľového drótu o priemere 2 mm,na koncoch ohnuté do pravého uhla.Tento domyselný systém vyrobený presne namieru ,umožňuje presné zalepenie rámčekov na servá do krídla.Povodne som chcel použiť také ,ako predáva RTG model na Rotmilana - teda RDS .To znamená namiesto páčky serva koliečka,lebo tento systém je takmer úplne bez volí.Bohužial pán Dečišák mi telefonoval,že momentálne nemá ani jeden kus a nevie kedy budú.Takže použil som náhony k Needle,ale na jeden koniec som dal pre istotu vidličku,keby som potreboval prestaviť polohu páčky.

    Model som dovážil nasledovne: do špice som zalial 150 g olova,ako mi doporučil Ferko Ruisl.Ďalej som tam priložil toľko olova,aby malo Needle 115 ťažisko v 189 mm hĺbky krídla.To je doporučené ťažisko na prvý let.Neskor budem odoberať to priložené olovo.Konečné ťažisko by malo byť o niečo dozadu.

     Nastavenie modelu a výchyliek je na stránke výrobcu Thuro.at.Samozrejme je to len hrubé nastavenie ,ktoré budem počas tréningu postupne meniť.Ďalej je to naprogramovanie mixov - ich hodnoty.No a to je fakt hotová veda-koľko je veľa a koľko zas málo?

    Záverom ešte spomeniem prídavnú záťaž.Tá sa vkladá do oboch krídel a do spojky.(Wing Ballast: 1445g, Joiner Ballast: 843g)Je vyrobená z mosadze.Nie je zahrnutá v cene modelu a treba si ju dokúpiť,alebo dať na Slovensku vyrobiť.Ešte jedna vec - do Needle 115 sa nedáva do trupu záťaž,tak ako u Needle 100.Aj tak si myslím,že si to dodatočne dorobím.

     Celkove možno povedať,že model je precízne urobený aj z vnútra.Pri inštalácii serv a elekt.káblov som nemal žiadne problémy.Celkový dojem zo zloženého a hotového modelu je výborný.Zaujímavý a moderný designe,veľmi dobré parametre,predurčujú,že Needle 115 je súčasná európska špička v kategórii F3F.

     Zálet modelu :prebehol tesne po vianociach 2015 na svahu Horička- teda na severozápadný smer vetra.Fúkalo relatívne dosť slabo 2-4 m/s a aj smer vetra bol mierne z boku.Pri tomto prvom lete som mal COG =93 mm,vztlakové klapky 3 mm dole.Krídelká a výškovku v neutráli.Po hodení model plynulo kĺzal nad svahom,bol primerane citlivý na kniple.Počas letu som musel veľmi mierne potlačiť digitálnym trimom výškovku.Model letel samozrejme bez prídavnej záťaže ,bol primerane stabilný a nezáludný,ale obratný.Pre slabé veterné podmienky sa nedalo viac otestovať.

   Ballast-záťaž do modelu-pri výrobe záťaže do Needle 115 som vychádzal z tabuľky od P.Rondela ktorú som si stiahol z netuhttp://pierre.rondel.free.fr/Needle115/N115_Ballast.xls.Tu je k dispozícii :ballastrondel.jpg

Ja som však závažia vyrobil z olova a tak som dosiahol ešte lepšie váhové výsledky.Celkovo možno povedať,že pri nakladaní modelu je dobré držať sa zásady - nakladať okolo ťažiska-teda do spojky a za spojku do zadnej komory krídla.Veľmi doležité je zmerať si kde ležia stredy závaží od ťažiska !Hodnoty v milimetroch sú teda do + alebo - .Závažia som rozdelil nasledovne :230 g/4 kusy a  460g/4 kusy -do krídla, a 180 g/4 kusy-do spojky.Čisto teoreticky možem zvýšiť plošné zaťaženie o 100% teda na nejakých 86 g/dm2.Kedy čo a koľko naložiť je samozrejme otázka praxe a skúseností a najma tréningu pri meniacich sa podmienkach na pretekoch.

V Martine 24.12.2015                              Autor:Peter Ondrejka - Svahy Martin

 

                                                                    

        

 

Náhľad fotografií zo zložky NEEDLE 115 F3X


 
Reklama