Choď na obsah Choď na menu
 


ROTMILAN MIDI F3F

                    img_8285.jpg

Moj svahový priateľ Zdeno Matejka sa dlho rozhodoval,čo poriadneho si zadovážiť na svahové súťaže u nás na Slovensku.Po dlhom zvažovaní sa rozhodol pre výrobcu RTG Model,ktorý produkuje súťažný vetroň Rotmilan.Má to totiž veľkú výhodu že je to v Žiline,ktorá je z Martina na skok.Ďalej v prípade poškodenia niektorej časti éra,je pán Demčišák vždy ochotný  pomocť a dodať poškodený diel.No a nemalú rolu hrá aj cena,za ktorú sa dá model zadovážiť.Minulý rok bola možnosť zakúpiť v RTG Model novinku - menšieho Rotmilana,ktorých sa vyrobilo pár kusov.Zdeno lietal celú jeseň s týmto malým Rotmilanom Midi.No a keď sa ma moja rodina spýtala,čo by som chcel k mojej 60-ke voľba bola jasná.A tak sme so Zdenom tesne pred Vianocami boli zobrať v Žiline nového Rotmilana Midi. Veľkým motívom mi ďalej bola recenzia tohoto F3X-ka na stránkach uznávaného experta na modely F3F, Piera Rondela z Francie.V októbri 2014 napísal o tomto modely o lietaní s ním na svojom webe.A tak som ešte pred Vianocami zašiel do Tatramodelu a zakúpil všetky potrebné veci na osadenie.Servá,káble,konektory a iné drobnosti.Mohol som sa teda pustiť do roboty.Veľké obavy som mal zo systému naháňania krídelok a klapiek,ktorý som doteraz nepoznal - Rolldrive system.Obavy však boli úplne zbytočné,všetko šlo síce pomaly,ale hladko.Teraz pár údajov k modelu:
Rozpätie 2860 mm
Dĺžka trupu 1455 mm
Airfoil HN Straak
Výťah profil krídla HN
Hmotnosť 2100 do 3.900 g

Postup prác - veľmi mi pomohol manual na stránke výrobcu RTG Model.Sú tam uvedené všetky kroky a postupy ako sa dopracovať k dobrému výsledku.Ďalej je tu možnosť pozrieť si 35 fotiek od Piera Rondela.Je to veľmi dobré keď to pred Vami niekto už robil a zistil ako na to! A tak som začal postupne výrobou rámčekov na servá KST 135.Pri kabeláži som chcel,aby boli servá v krídle na konektor.Má to potom tú výhodu,že na pretekoch sa dá poškodené servo rýchlo vymeniť za nové.Uvedené náhony systému rolldrive dostanete k modelu,a tak isto tiahla.Tu treba dať veľký pozor,dobre si ich označiť,aby sa nezamenili.Sú totiž robené presne na mieru na krídielka a iné na vztlaky iné.Dĺžky pák a otvory v náhone sú teda iné-rozdielne,čím je dosiahnutá veľkosť výchylky.Je to veľmi domyselne vyrobené a veľmi presné.Všetko sa zaistí na hotovo dvoma červíčkami.Tu som mal troška problém,keď som všetko zavrel krytkou.Červík mi mierne šuchal o spodok krytky a bol problém ho skrátiť.Má totiž dĺžku 3,5 mm.Ale pomohol som si.Ďaľšia veľmi doležitá vec je správne predsadenie náhonu na ozubení serva.Doporučujú to presne v stupňoch,aby sa dosiahla maximálna výchylka a využila funkcia náhonu.Ďalšia vec čo by sa nemala podceniť bolo vytrimovanie serv už na stole na vysielači do nuly a zalepenie krídelok a vztlakových klapiek papierovou páskou do roviny.Až potom sa možu zalepiť na hotovo do krídla rámčeky!Ak by sa totiž toto neurobilo,muselo by sa potom dosť dotrimovať a to by nebolo dobré vzhľadom na polohu náhonu na ozubení serva.Samozrejme že tisíchran umožňuje nejaké možnosti,ale radšej som sa tomu vyhol.Celé krídlo som uzavrel krytkami,ktoré treba upraviť namieru.

Pár slov k nadstaveniu: nadstavenie samozrejme volíme podľa toho ,či s modelom letíme prvý let,alebo už model dobre poznáme,sme si istý ťažiskom a pod.Výrobca doporučuje nižšie uvedené nadstavenie :

Seting:
CG: 102,5 - 104 mm
elevator +5 mm / -4 mm
aileron +12 mm / -9 mm
flap +1,5 - 2,5 mm / -1,0 - 2,0 mm

K modelu dodáva RTG Model prídavnú záťaž - balast.Jeho celková hmotnosť sa uvádza 892 gramov.Je rozdelená do 10 kusov segmentov - valčekov,ktoré sa umiestňujú do trupu.Roznou kombináciou záťaže dosiahneme iné plošné zaťaženie modelu a miernu zmenu ťažiska.Je viac ako zaujímavé,že v krídlach nie sú otvory na balast.Keby tomu tak bolo,plne naložený model by dosahoval hmotnosť cca.4000 g,čo by pri ploche cca.56 dm/2 znamenalo značné plošné zaťaženie.S Rotmilanom Midi som lietal celú uplynulú sezónu 2015 MaSR F3F - serial.Midi je veľmi agilný,nezáludný a vhodný aj do slabších turbulentných podmienok na pretekoch.Na tréningu na Straníku pri Žiline som s Midim zalietal najlepšie časy 41,2 s a 42,8 s.Najlepší čas na oficialnych pretekoch F3F som zalietal v Nitre - Bezovci 48,8 s. Dodatočne som si vyrobil záťaž do spojky.Sú to 4 kusy záťaže,do každej zo 4 komor v spojke.Váha jedného kusa je 260 g.Teda plná spojka váži cca.1 kg.                                                                                              

V Martine 13.3.2015                                 Autor: Mgr.Ondrejka Peter

 

 

Náhľad fotografií zo zložky ROTMILAN MIDI F3F