Choď na obsah Choď na menu
 


ARCUS -4 metre

cd5272d82f.jpg

 

  Koncom roka 2012 som sa rozhodol,že si cez dlhé zimné večere postavím nové krídla na trup z duodiscusa.Jeho výkony ma totiž tak fascinovali,že som neodolal.A dnes už možem povedať,že som urobil veľmi dobre.Požiadavky na nové krídla Arcusa boli nasledovné.Dodržať rozpetie 4000 mm,dodržaťprofil HQ3/15, koreňovú hĺbku 205 mm,dodržať koncovú hĺbku 60mm.Bolo to preto,aby som mohol používať ten istý trup .Začal som teda tým,že som si z netu stiahol mušku Arcusa na formát A4.Pretože nedisponujem programom ktorý majú profesionáli napr.autocade,A4 som si zväčšil na A3,tú som rozrezal žiletkou na polovicu a každú polovicu som zväčšil o 100 percent.dostal som slušne veľký formát s ktorým som ďalej pracoval.Dali sa pohodlne merať uhly,vzpätie častí a podobne.Celé krídlo som si nakreslil v mirke 1:1 a dokreslil detaily -nosník,puzdro spojky,krídelká a pod.

Mirko Polonec mi na NC fréze vyrobil všetky šablóny.Sú veĺmi presné a robí sa s nimi veľmi dobre.Miro mi so svojim bratom vyrezali celé krídla zo styroduru.Styrodur bol veľmi kvalitný a dobre sa brúsil.Veľmi veľa času mi zabrala výroba pracovného stola na ktorom som celé krídlo zostavoval a lepil.Ten stol-pracovná doska-mala presné rozmery a najmä presné vzpätia jednotlivých dielov.Mohol som teda pribrusovať priamo na pracovnej doske.Najpresnejšie bolo potrebné vyrobiť puzdro spojky a zalepiť ho do styrodurového krídla pretože krídlo má dopredný šíp a prvé vzpätie hneď pi trupe,priznám sa bola to makačka.Meral som to snáď 50 krát-lebo malá odchylka znamená na konci krídla aj centimeter a to by bola veľká chyba a hotová katastrofa.Meral som to silonovým vlascom od skrutky výškovky,výsledná chyba bola 2mm.

Zaujímavá robota  bola s nosníkom.Samozrejme je 4 krát lomený a teda nič jednoduché.Nosník som vybrusoval špecialnym prípravkom,na ktorom som mal na obojstrannej páske nalepený kvalitný kanadský brúsny papier.Nosník sa obojstranne zužuje z rozmeru 22 mm šírky až na 6 mm.Tak isto aj jeho hrúbka plynulo prechádza z 6mm na 2 mm.

Hotové styrodurové krídlo sme potiahli dýhou 0,6 mm na ktorú sme z vnútra nalaminovali valčekom 2 vrstvy tkaniny 120 g.Namáhané miesta som zosilil uhlíkom.Príprava dýhy bola velmi pracná.Dýhu som 5 krát lakoval z oboch strán a brúsil celé pláty na rovnej doske.,uplne sa stratili typické vodorovné čiaročky dýhovej štruktúry.Dýhu sme nalaminovali vo vákuu ,pomocou klasického vreca a kompresora.Drží to neskutočne dobre.Hotové krídlo som orezal na potrebný rozmer a potiahol kvalitnou samolepiacou anglickou foliou Oracal.

Krídla-dosť roboty bolo s vyrezaním krídelok,lebo sú dlhé skoro 90 cm.Ďalej sú lomené,ako je vzpätie jednotlivých dielov.Mal som v úmysle dať na každú časťkrídelka jedno servo.Rozmyslel som si to a nakoniec celé krídelko naháňa jedno servo.Tie dve servá  by mohli byť pichnuté v jednom kanále súčasne akože V-kábel,ale bál som sa to tak urobiť z dovodu že nemožem korigovať každé servo zvlášť.Samozrejme musel by som to robiť len mechanicky-neutrál a veľkosť výchylky.

Turbulátory-umiestnil som ich do 7% hĺbky profilu.Vyrábam ich z astralonu a objostrannej pásky.Bez nich by som nemal odvahu hodiť žiadnu maketu.

 Lietanie s modelom-celý model vyšiel váhovo veľmi slušne.Platí zásada :na jeden meter rozpätia -jedno kilo váhy.Takže komplet to vyšlo na 4120g.Model si na svahu hádžem sám bez problémov.Pri vetre okolo 3m/s je to už troška problém.Arcus je veľmi poslušný ,stabilný.Podáva neskutočné výkony.Veľmi dobre točí komíny v termike,aj keď sú relatívne úzke.Na trupe mám od pána radim Horkého výrez na pilon.Zatiaľ ho mám zalepený páskou,lebo na ten výklopný motor s mechanizmom nemám penízky.Možno sa dohodnem s pánom Heclom-HV-tech,tam to vychádza najlacnejšie.Video zo záletu Arcusa je na Yuotube pod názvom Arcus-zálet 2013.http://youtu.be/nN1FKhxL624

V Martine 12.11.2013                                                                   Mgr.Ondrejka Peter

 

 

 

Náhľad fotografií zo zložky ARCUS - 4 metre